כמה זמן מחזיקים שתלים ואיך לתחזק אותם נכון

"דוקטור, כמה זמן מחזיקים שתלים?"

זאת אחת השאלות הנפוצות שכל רופא שיניים נתקל בה על בסיס יומי מצד מטופליו. ברפואת שיניים מודרנית, שתלים דנטליים הם בהחלט תחליף מצוין לשיניים הטבעיות שלנו. יחד עם זאת, שתל הוא תחליף מלאכותי ולכן תמיד נעדיף לשמר על השיניים הטבעיות שלנו. כאמור שתל הוא תחליף וכמו לכל תחליף אחר גם לו יש אורך חיים קצוב. מאמר זה יעזור לכם להבין כמה זמן מחזיקים שתלים ומהם הגורמים אשר מאריכים את אורך חייו.

גורמים אחראיים לכמה זמן מחזיקים שתלים

בתיאוריה שתלים דנטליים אמורים להחזיק מעמד שנים רבות. יחד עם זאת ישנם גורמים אשר אחראיים לאורך החיים של שתל.

אבחון מדויק

ברוב המקרים כאשר תגיעו לרופא שיניים תתבקשו לבצע צילום פנורמי או סטטוס. צילומים אלה עוזרים לרופא לאבחן את הבעיות שלא נראות לעין בעת ביצוע בדיקה ויזואלית של חלל הפה. במקרים שיש חוסר בשיניים ותצטרכו לעבור השתלה על מנת להשלימם, צילומים אלה לא יספיקו משום שמדובר בצילומים דו ממדיים, אשר מראים רק גובה ורוחב.

כידוע שתל דנטלי הוא מעין בורג אשר מוחדר אל עצם הלסת ולכן על מנת להתקינו ישנם פרמטרים מכאניים נדרשים כגון גובה וקוטר. פרמטרים אלה לא ניתן לראות בצילומים דו ממדיים, ולכן ישנו צורך בביצוע צילום תלת ממדי-  CTאשר יראה לנו את עובי העצם. כמו כל שתל גם שתל דנטלי דורש דיוק מרבי וזאת על מנת למנוע דחייתו. צילום CT מאפשר לרופא לראות את עובי העצם וכך להבטיח הקפדה על מיקומו המדויק ככל הניתן של השתל. אבחון מדויק והקפדה על מיקום השתל הם גורמים חשובים אשר קובעים כמה זמן מחזיקים שתלים בפה.

חוסר במסת העצם

לשם ההסבר ניקח מקרה לדוגמה: מטופל זקוק לשתל, עובי העצם של האזור המיועד להשתלה כ4 מ”מ וקוטר השתל כ 3.5 מ”מ אז זה משאיר עובי עצם של כ0.25 מ”מ מסביב לשתל לאחר החדרתו. מצב זה לא אידיאלי ולכן יש סבירות גבוהה שהשתל לא יחזיק לאורך זמן עקב עובי עצם יחסית קטן שמסביב לשתל. מסת העצם סביב השתלים הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר אשר קובע כמה זמן מחזיקים שתלים בפה, דהיינו מסת העצם נמוכה = אורך החיים של שתל מתקצר משמעותית. במקרים אלה ניתן לעשות הוספת עצם (השתלת עצם) וכך להבטיח מסת עצם גדולה יותר הנדרשת כדי שהשתלים יחזיקו יותר זמן.

Practice_Consultation_02_web
Lifestyle_Cooking_02

סיימתם טיפול- מזל טוב! השאלה היא כמה זמן מחזיקים שתלים לאחר ביצוע השתלה?

בשנים האחרונות אחוז ההצלחה בהשתלת שיניים עומד על כ 95%, יחד עם זאת נתון זה הוא די כללי ולא מתייחס לאורך החיים של שתל. ישנם לא מעט מקרים שישנה הצלחה בקליטת השתל, אך כעבור תקופה קצרה (לפעמים אפילו פחות משנה) השתל נכשל/ נדחה. למה זה קורה ומה הסיבות לכך? ישנם לא מעט גורמים אשר אחראיים לכמה זמן מחזיקים שתלים בפה.

יד מבצעת

כאמור החדרת שתל דנטלי דורשת מקצועיות והקפדה על דיוק מרבי. הגורמים האלה הם נגזרת של אבחון מדויק של המקרה בכלל ורמת הניסיון של הרופא המבצע בפרט. זכרו, מדובר בהליך רפואי מורכב, ארוך וכמובן לא זול ולכן יש חשיבות רבה על בדיקת הגורמים אלה לעומק. כשאתם מגיעים לרופא שיניים לקבל ייעוץ ראשוני עבור השתלת שיניים, תתרשמו מהמקום, תבדקו את רמת הניקיון של המרפאה. תבדקו מהי רמת המכשור שיש במקום. אם אתם מגיעים לקבל ייעוץ להשתלת שיניים, תוודאו שעושים לכם CT (צילום פנורמי לא מספיק). תשאלו שאלות, תבקשו לראות המלצות, תמונות של המקרים וכד’. ככל שהבדיקה שתבצעו תהיה מעמיקה, כך אחוזי ההצלחה של הטיפול עצמו יהיו גבוהים יותר. בדיקה זאת עלולה לחסוך לכם לא מעט זמן, כאב והדבר החשוב ביותר זה יבטיח לכם כמה זמן מחזיקים שתלים.

תחזוקה נכונה

לטנגו צריך שניים – כך גם בהשתלת שיניים. רוצים לדעת כמה זמן מחזיקים שתלים? תשאלו לא רק את הרופא, אלה גם את עצמכם. לא מעט מטופלים אשר מסיימים טיפול של השתלת שיניים נראים מופתעים כאשר הרופא אומר להם שישנו צורך בתחזוקת השתלים. ההסבר מאוד פשוט- שתל דנטלי הוא תחליף מלאכותי ולא חלק טבעי מגופנו ולכן יש צורך בתחזוקתו השוטפת: הן אם זה שמירה על היגיינה אוראלית, הן אם זה ביקור תקופתי אצל רופא שיניים וכד’. זכרו, שתל צובר אבנית עד פי 2 יותר מהשן הטבעית שלנו לכן יש צורך בטיפול תקופתי להסרת אבנית. נסיגת עצם סביב השתלים הנובעת בעיקר מהצטברות אבנית, אי הסרת אבנית זאת עלולה לגרום לאובדן האחיזה של השתלים וכך לדחייתם.

לסיכום, כפי שנאמר ישנם לא מעט גורמים המשפיעים לאורך החיים של שתלים ויש לקחת אותם בחשבון. יחד עם זאת, תקפידו על ביקור תקופתי אצל רופא שיניים כדי לא להגיע למצבים שתצטרכו לעבור השתלת שיניים.

אולי יעניין אותך גם:

Lifestyle_Aftercare_02

שתלים דנטליים

שתלים דנטליים מאפשרים לשחזר כמה שיניים ואף לסת שלמה, ושיטה זו מחליפה את השיניים התותבות והלא נוחות של פעם

קרא עוד »
441_team_image

ד”ר סנדלר ואדים

ד”ר ואדים סנדלר הינו מומחה לטיפולי שורש (אנדודונטיה) במרפאה בירושלים עם 12 שנות ניסיון ברפואת שיניים. בין השאר משמש כחבר ומרצה במחלקת אנדודונטיה בפקולטה לרפואת

קרא עוד »

רוצים לשמוע פרטים נוספים אודות כתר חרסינה או לקבל ייעוץ מקצועי?
השאירו פרטים:

או פשוט חייגו אלינו עוד היום: 072-3943385

גלילה לראש העמוד